اخبار مهم
Home / سلامت / ۱۰ ماده غذایی موثر برای افزایش سوخت و ساز بدن
91345_436.jpg

۱۰ ماده غذایی موثر برای افزایش سوخت و ساز بدن

 مهم است بدانید که بدن هر کسی دارای میزان سوخت و ساز یا متابولیسم متفاوتی است. ورزش منظم، خواب کافی و نوشیدن مقدار زیادی آب، سه مورد از بهترین کارهایی است که می توانید برای افرایش سوخت و ساز بدن خود انجام دهید. با این حال، شما می توانید میزان آن را با صحیح خوردن به طور موثر افزایش دهید.

infdqa یک لیست از مواد غذایی که به افرایش سوخت و ساز بدن شما کمک می کند را تهیه کرده است. این غذاها را به رژیم روزانه خود اضافه کنید و اضافه وزن را از بین ببرید.

۱- فلفل تند

مطالعات نشان داده است که خوردن فلفل تند می تواند تا ۲۵٪ در افرایش سوخت و ساز بدن تاثیر داشته باشد. اگر خوردن غذاهای تند باعث می شود بیش از حد معمول عرق کنید، به دلیل وجود کپسایسین (ترکیبی که باعث تحریک گیرنده های درد در بدن می شود) است. این عنصر باعث افزایش سوخت و ساز بدن و گردش خون می شود و چربی سوزی بدن سریع تر می شود.

فلفل چیلی، جالپنوس، فلفل هندی و انواع دیگر فلفل تند این خاصیت را دارند.


۲- غلات سبوسدار: بلغور جو دوسر و برنج قهوه ای

عکس غلات سبوسدار برای افزایش سوخت و ساز بدن

همیشه مصرف حبوبات و غلات در یک رژیم غذایی سالم توصیه می شود، دانه هایی مثل گندم، جو دوسر، برنج و ذرت.

غلات سبوس دار، دارای مواد مغذی و کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که با ثبات سطح انسولین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند.

به خاطر داشته باشید که کاهش سطح انسولین بیش از حد مجاز، خوب نیست، زیرا عدم تعادل این مواد شیمیایی بدن باعث ذخیره چربی اضافی می شود. بنابراین، در مصرف این غذاها احتیاط کنید.

فواید و خواص برنج قهوه ای چیست؟


۳- کلم بروکلی

عکس کلم بروکلی در افزایش سوخت و ساز بدن

بروکلی ممکن است گیاه مورد علاقه شما نباشد اما منبع مهمی از کلسیم است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. همچنین این ماده غذایی غنی از ویتامین های C، K و A می باشد.

یک وعده  کلم بروکلی مقدار قابل توجهی از فیبر و فولات در رژیم غذایی و انواع آنتی اکسیدان ها را به شما می دهد. کلم بروکلی یکی از بهترین مواد غذایی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


۴- سوپ

عکس سوپ برای افزایش سوخت و ساز بدن

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف سوپ با کاهش خطر ابتلا به چاقی مرتبط است. در اکثر رژیم های غذایی، این غذا، قبل از وعده های غذایی اصلی قرار شده است. چرا؟ محققان به این نتیجه رسیده اند که، افرادی که از سوپ شروع می کنند زمانی که غذای اصلی آنها می آید، غذای کمتری می خورند.

در واقع، مطالعه ای در دانشگاه ایالتی پنسیال نشان داد که ترکیب مایعات و جامدات در سوپ موجب کاهش اشتها می شود، بنابراین مصرف بیش از حد غذا را کاهش می دهد و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.


۵- قهوه و چای سبز

عکس هوه و چای سبز برای کاهش وزن

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که قهوه و چای سبز که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و از مزایای دیگر سلامتی نیز برخوردار است. این مواد غذایی دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند، که به کاهش سطح قند خون کمک می کنند که موجب چربی سوزی بیشتری می شود و علائم سلولیت را نیز کاهش دهند.

روش صحیح دم کردن و بهترین زمان مصرف چای سبز

خواص چای سبز، نوشیدنی ضد چاقی و پیری


۶- سیب

عکس سیب برای افزایش سوخت و ساز بدن

وقتی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، سیب می تواند کمک شایانی به شما کند. نه تنها به دلیل کم کالری بودن آن، بلکه این میوه می تواند به افزایش سوخت و ساز بدن شما کمک کند. این کار توسط یک مطالعه انجام شده در دانشگاه ایالتی ریو دو ژانیرو، پشتیبانی می شود که نشان می دهد، زنانی که در یک روز سه سیب کوچک می خورند، کاهش وزن بیشتری از کسانی که این کار را انجام نمی دادند، دارند.

۵ میوه مضر در رژیم های کاهش وزن!


۷- ادویه جات

عکس ادویه جات برای سوخت و ساز بدن

ادویه جاتی مانند فلفل سیاه، دانه های خردل، پودر سیر و زنجبیل می تواند میزان سوخت و ساز بدن شما را بالا نگه دارد. ثابت شده است که افرادی که ادویه را در رژیم غذایی خود جای می دهند، بیش از ۱۰۰۰ کالری در روز می سوزانند.

تشخیص ادویه مرغوب و اصل از ادویه تقلبی


۸- مرکبات

عکسمرکبات با اثر افزایش سوخت و ساز بدن

مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو علاوه بر این که موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود، به چربی سوزی نیز کمک می کنند. علاوه بر این، مرکبات به دلیل مقدار بالای ویتامین C، سطح انسولین را تنظیم می کنند.


۹- غذاهایی غنی از کلسیم

عکس غذاهایی غنی از کلسیم

اگر می خواهید میزان سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید، بسیار مهم است که مقدار زیادی از غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند را مصرف کنید.

یک مطالعه در دانشگاه تنسی نشان داده است افرادی که بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کنند دو برابر کسانی که مقدار کمی کلسیم مصرف می کنند، کاهش وزن داشته اند.


۱۰- اسیدهای چرب امگا ۳

عکس گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ عمدتا در ماهی یافت می شوند اما در آجیل و دانه ها، تخم کتان و روغن شاهدانه نیز وجود دارد.

این غذاها به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند زیرا باعث کاهش تولید هورمونی به نام لپتین (یک ماده شیمیایی طبیعی که سوخت و ساز بدن را متوقف می کند)، می شود.

در واقع، یک مطالعه توسط کلینیک مایو نشان داد که قبایل آفریقایی که مقدار زیادی ماهی در برنامه غذایی خود مصرف می کردند، دارای پنج برابر سطح لپتین پایین تر از افرادی بودند که این عادت غذایی را نداشتند.

طرز تهیه دمنوش تخم کتان

۹ روش برای ترک عادت غذا خوردن پس از شام

می فایل