اخبار مهم
Home / سلامت / چطور به صورت طبیعی افزایش قد داشته باشیم؟
66402_184.jpg

چطور به صورت طبیعی افزایش قد داشته باشیم؟

اگرچه زیبایی برای هر کسی معنا و مفهوم خاص خود را دارد اما به جرات می‌توان گفت امروزه قد بلندی به یکی از معیارهای زیبایی تبدیل شده است به طوریکه برخی افراد حاضر هستند هر کاری را برای رسیدن به قد مطلوبشان انجام دهند. از خوردن داروهای تبلیغاتی افزایش قد گرفته تا جراحی‌های پرخطر و… . در ادامه این مقاله تمامی روش‌های موثر و البته طبیعی برای بلند قد شدن را ذکر خواهیم کرد.

هنگامی که صحبت از افزایش قد می‌شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند محدودیت سنی است. تقریبا اکثر افراد می‌دانند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی و در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه خواهد داشت و تا این سنین هورمون رشد که توسط هیپوفیز ترشح می‌شود، مسئول افزایش قد است. با توجه به کاهش ترشح هورمون بعد از بلوغ، افزایش قد در بزرگسالی کمی سخت است اما با داشتن تغذیه مناسب و ورزش مداوم در سن بلوغ و بعد از آن می‌توان به بلند قد شدن بیشتر کمک کرد.

بهترین رژیم غذایی برای افزایش قد

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در قد بلند شما خواهد داشت. بدن شما برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد کافی ضروری است. مصرف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده باید محدود شوند چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی می‌شود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم می‌توانید به لیست غذایی زیر توجه داشته باشید و آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • زرده تخم مرغ
  • شیر و سایر محصولات لبنی
  • گوشت گوساله
  • جگر و ماهی
  • سبزیجات سبز و تازه
  • سیب زمینی و هویج
  • انواع مغزها مثل: مغز بادام و بادام زمینی
  • گوشت مرغ و جوجه
  • لوبیا و نخود
  • میوه‌جات مخصوصا سیب و موز

نقش کلسیم در رشد بدن انسان نباید فراموش شود. توصیه می‌کنیم با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم پاسخ دهید. علاوه بر این، باید روزانه میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

تمرینات کششی به قد بلند شدنتان کمک می‌کند

اینکه تصور کنید با نشستن و یا مصرف برخی محصولات و داروهای گیاهی و شیمیایی می‌توانید قد بلندی داشته باشید سخت در اشتباهید. اگر واقعا نیاز دارید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید. افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که فعالیت‌های ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب‌تری هستند. تمرینات کششی و یا یوگا بهترین گزینه‌ها برای تحقق این امر هستند. علاوه بر تمرینات کششی، فعالی‌های ورزشی دیگر نظیر دوچرخه‌سواری و شناکردن نیز بسیار بر افزایش قد به کمک ورزش تاثیرگذار هستند.

عمیق نفس بکشید

تنفس صحیح باعث می‌شود اکسیژن لازم برای رشد در اختیار بدن قرار گیرد. فقط تنفس عمیق تنفس موثر به شمار می‌رود. بنابراین برای داشتن یک قد ایده‌آل باید به خوبی و عمیقا نفس بکشید.

خوب بخوابید

خواب کافی یک نیاز مبرم و بسیار بسیار مهم است چرا که هورمون رشد کار خود را زمانی انجام می‌دهد که شما به خواب عمیق فرو رفته باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از هورمون‌های بدن در زمان‌های خاصی ترشح می‌شوند و اینطور نیست که در هر زمان از شبانه‌روز تاثیر یکسانی داشته باشند. از این رو خواب کافی شب هنگام بسیار برای رشد بدن ضروری است. بهترین زمان برای خواب ساعت ۱۰ (و حداکثر ۱۱) شب می‌باشد و بدن نیز بین ۷ تا ۸ ساعت به خواب احتیاج دارد.

ورزش افزایش قد - قرص افزایش قد - روش افزایش قد

جراحی‌های خطرناک را فراموش کنید

به طور معمول عمل‌های جراحی برای افزایش قد توصیه نمی‌شود چون عملی بسیار سنگین و پرعارضه برای افراد است. در روش‌های جراحی یک شکستگی کنترل شده درناحیه ساق پا و ران ایجاد می‌کنند و بعد با وسایل خاصی که در پا تعبیه می‌کنند به تدریج فاصله استخوان‌ها را زیاد می‌کنند و بعد با روش‌های دیگر سعی می‌کنند تا در آن ناحیه استخوان سازی جدید انجام دهند. چنین روش‌هایی برای افرادی که قد کوتاه ولی محدوده نرمال دارند پیشنهاد نمی‌شود. اگر عمل جراحی قد با دقت صورت نگیرد به رشته‌های عصبی بدن آسیب وارد می‌کند و باعث فلج شدن بعضی از عضلات می‌شود.

توجه داشته باشید که خواب کافی در کنار تغذیه مناسب و ورزش کردن به صورت مداوم و پیوسته جزو شرایط جدایی‌ناپذیر برای بلند شدن هستند. گرچه افزایش قد در سنین بعد از ۲۵ سال سخت است ولی رعایت نکات ذکر شده شانس موفقیت را در شما بسیار افزایش می‌دهد.

گردآوری: مجله اینترنتی infdqa

می فایل