اخبار مهم
Home / آشپزی / طرز تهیه کتلت مرغ خام (سرخ‌شده و رژیمی)
42659_361.jpg

طرز تهیه کتلت مرغ خام (سرخ‌شده و رژیمی)

کتلت یا شامی جزو غذاهای پرسی بسیار لذیذ و پرطرفدار محسوب می‌شوند. معمولا کتلت‌ها کمی چرب و پرکالری هستند مگر این‌که برای تهیه آن‌ها از تابه رژیمی و یا فر استفاده شود. کتلت‌ها تنوع زیادی دارند و برای تهیه آن‌ها معمولا از گوشت قرمز یا سفید، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و پیاز استفاده می‌شود. معمولا کتلت‌ها را بدون برنج و با نان در کنار ترشی، سبزی‌خوردن تازه و یا سالاد سرو می‌کنند.
کتلت‌ها را می‌توان به‌عنوان غذای حاضری به شکل ساندویچ در سفر و پیک‌نیک میل کرد. انواع کتلت با گوشت چرخ‌شده گوسفند و گوساله، مرغ، ماهی و یا حبوبات تهیه می‌شود.
در اینجا اما شما را با طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین انواع کتلت، یعنی کتلت مرغ آشنا خواهیم کرد که طعمی فوق‌العاده و همه‌پسند دارد و می‌توان آن را به عنوان یک شام سبک یا عصرانه میل کرد.

مواد لازم برای تهیه کتلت مرغ خام:

سینه مرغ خام ۴۰۰ گرم 
سیب زمینی  ۱ عدد 
پیاز  ۱ عدد 
 تخم مرغ ۱ عدد 
هویج  ۲ عدد 
گشنیز خردشده  ۱ پیمانه 
 گوجه‌فرنگی (برای سس) ۴ عدد 
نمک، فلفل، زردچوبه  به میزان لازم 
زعفران دم‌کرده  به میزان لازم 
روغن سرخ‌کردنی  به میزان لازم 

طرز تهیه کتلت مرغ خام:

  1. ابتدا گوشت مرغ خام را چرخ كنید. 
  2. سپس سیب‌زمینی را رنده کنید و به مرغ چرخ‌کرده اضافه کنید.
  3. پیاز  را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید و به مواد اضافه کنید.
  4. هویج  را نیز رنده کرده و به مرغ چرخ‌شده و سیب زمینی و پیاز اضافه کنید.
  5. گشنیز خرد‌شده و ادویه‌ها به مواد قبلی اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  6. در نهایت تخم‌مرغ را روی مواد شکسته و خوب مخلوط کنید.
  7. داخل تابه‌ای مقداری روغن مخصوص سرخ‌كردنی ریخته و صبر کنید تا روغن حسابی داغ شود.
  8. حالا کتلت‌‌ها را یکی‌یکی داخل روغن داغ سرخ كنید. 
  9. وقتی کتلت‌ها سرخ شدند، برای روی آن‌ها یک سس خوشمزه تهیه کنید.
  10. گوجه‌فرنگی‌های رنده‌شده را با كمی نمک و فلفل مزه‌دار كنید و روی كتلت‌های سرخ شده بریزید.
  11. سپس غذا را چند دقیقه‌ای روی حرارت ملایم بگذارید تا گوجه فرنگی‌ها هم بپزند.
کتلت مرغ  شما آماده است. می‌توانید این غذا را به همراه سبزی‌خوردن تازه، نان و دوغ سرو کنید.
امیدواریم این کتلت خوشمزه را تهیه کرده و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. نوش جان.

طرز تهیه کتلت مرغ بدون روغن:

گاهی افراد به دلیل داشتن بیماری‌های خاص و یا رعایت رژیم غذایی سراغ هیچ نوع کتلت یا کوکو نمی‌روند زیرا این غذاهای باید در روغن داغ حسابی سرخ شوند. برای این‌ دسته از افراد راه حل خوب و آسانی داریم. دستور تهیه کتلت مرغ را به همان ترتیبی که در بالا توضیح داده‌شده قدم‌به‌قدم طی کنید تا به مرحله سرخ‌کردن کتلت برسید. حالا دو راه دارید:
  • اول اینکه کف یک تابه رژیمی را با اسپری روغن بپاشید و مواد کتلت را داخل این تابه با حرارت بسیار کم سرخ کنید.
  • راه دوم این‌که تعدادی قالب مافین آماده کرده و کف آن‌ها را با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید و یا از کپسول مخصوص مافین استفاده کنید و مواد کتلت را به طور مساوی داخل قالب‌های چرب‌شده بریزید و آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد طبخ کنید.

از هرکدام از روش‌های گفته‌شده‌ بالا که استفاده کنید فرقی ندارد، در نهایت یک خوراک لذیذ و خوشمزه خواهید داشت که در نهایت ظرافت و دقت به صورت کاملا سالمی تهیه شده و مناسب همه افراد در همه سنین می‌باشد. 



گردآوری: گروه آشپزی infdqa

می فایل