اخبار مهم
Home / آشپزی / طرز تهیه ماکارونی بدون گوشت (ماکارونی گیاهی با سویا)
45391_287.jpg

طرز تهیه ماکارونی بدون گوشت (ماکارونی گیاهی با سویا)

ماکارونی غذای مورد علاقه بچه‌ها و اکثر بزرگ‌ترهاست. ماکارونی را با مواد مختلفی می‌توان تهیه کرد و آن را به صورت دمی و یا آبکشی با سس دل‌خواه میل نمود. یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه ماکارونی در ایران، دم‌ کردن ماکارونی است اما در کشورهای دیگر معمولا  پاستا یا اسپاگتی جوشیده و آبکش‌شده را بدون دم‌کردن، داخل ظرف سرو ریخته و همراه با سس مورد نظر تزیین و سرو می‌کنند. 
از جمله انواع سس ماکارونی مشهور و پرطرفدار می‌توان به سس گوشت، سس آلفردو، سس پستو و … اشاره نمود که انتخاب آن به سلیقه شما بستگی دارد. 
در اینجا قصد داریم طرز تهیه ماکارونی بدون گوشت و از نوع گیاهی را به شما آموزش دهیم که نسبت به ماکارونی معمولی که همیشه خورده‌اید، کم‌کالری‌تر بوده و به نوعی یک غذای رژیمی و سالم محسوب می‌شود. 

مواد لازم برای تهیه ماکارونی بدون گوشت (ماکارونی گیاهی):

ماکارونی فرمی یا اسپاگتی ۱ بسته
سویا ۱ بسته ۱۰۰ گرمی
پیاز بزرگ ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
قارچ ۱۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی ۳-۴ ق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن به میزان لازم
کنسرو ذرت و نخود فرنگی ۱ قوطی

طرز تهیه ماکارونی بدون گوشت (ماکارونی گیاهی):

  1. برای تهیه ماکارونی بدون گوشت ابتدا سویا را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب گرم خیس کنید.
  2. بعداز نیم ساعت، سویاها را با دست فشار دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود. 
  3. سپس مقداری آبلیمو یا سرکه به آن‌ها اضافه کرده و برای ۱۵ دقیقه دیگر آن‌ها را خیس کنید.
  4. آب داخل ظرف را خالی کنید و آن‌ها را داخل ظرف کوچکی برای چند دقیقه بجوشانید. 
  5. سپس آب آن را خالی کرده، دوباره با دست فشار دهید.
  6. حالا پیاز را نگینی ریز خرد کرده و یا رنده کنید و با سویا تفت دهید. 
  7. به آن‌ها کمی زردچوبه، فلفل و رب گوجه‌فرنگی اضافه کرده و همه مواد را با هم خوب تفت دهید. 
  8. قارچ‌ها را خوب شسته و خشک کنید و بعد به صورت ورقه‌ای خرد کنید.
  9. فلفل دلمه‌ای را نیز به صورت نگینی خرد کنید.
  10. وقتی سویا نیمه‌پز شد، قارچ ورقه‌ای خردشده، فلفل دلمه نگینی‌شده و کنسرو سبزیجات را به مایه ماکارونی اضافه کنید و مواد را باهم مخلوط کنید.
  11. در انتها نمک و آویشن را به مواد اضافه کنید.
  12. مایه ماکارونی شما بعد از حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آماده است. 
  13. در این فاصله ۱۵ دقیقه‌ای، پاستا فرمی یا اسپاگتی را با کمی نمک و مقداری کمی روغن بجوشانید و آبکش کرده، کنار بگذارید. 
  14. حالا به روش معمول دم‌کردن ماکارونی، کف قابلمه مورد نظر را چرب کرده، ته‌دیگ مورد علاقه خود را بچینید و مثل همیشه، کمی از ماکارونی را کف قابلمه بریزید.
  15. حالا یک لایه از مایه ماکارونی را روی آن ریخته و دوباره ماکارونی آبکش‌شده بریزید و به همین شکل ادامه دهید تا مواد و ماکارونی تمام شوند. 
  16. درب قابلمه را بسته و ابتدا حرارت را زیاد کنید و وقتی بخار گرفت، حرارت را کم کنید و دم‌کنی گذاشته صبر کنید تا غذا آماده شود. 
ماکارونی بدون گوشت شما آماده است. می‌توانید آن را در کنار سالاد شیرازی یا سالاد فصل سرو کرده و از خوردن یک ماکارونی گیاهی و سالم لذت ببرید. نوش جان.

چند نکته درباره تهیه ماکارونی بدون گوشت:

  • برای تهیه ماکارونی بدون گوشت می‌توانید از همین سبزیجاتی که گفته شد، بدون اضافه‌کردن سویا استفاده کنید که به این صورت ماکارونی سبزیجات خواهید داشت. 
  • می‌توانید ماکارونی آبکش‌شده را قبل از دم‌کردن، با مایه ماکارونی مخلوط کرده و بعد داخل قابلمه بریزید. 
  • قارچ‌های ورقه‌ای خرد‌شده را نیز می توانید به مایه ماکارونی اضافه نکنید و در مرحله دم‌گذاشتن غذا، لابه‌لای مواد قرار دهید تا شکل آن‌ها بهتر حفظ شود و له نشوند. 
  • استفاده از کنسرو سبزیجات دل‌خواه است و می‌توانید ماکارونی را بدون آن‌ها نیز تهیه کنید.
ماکارونی بدون گوشت یک گزینه عالی برای افراد گیاه‌خوار و کسانی است که منع مصرف گوشت دارند. همچنین برای تنوع می توانید این غذا را تهیه کرده و علاوه بر امتحان‌کردن طعمی جدید، از مزایای عالی پروتئین سویا بهره‌مند شوید. امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید. 

گردآوری: گروه آشپزی infdqa

 

می فایل