اخبار مهم
Home / آشپزی / طرز تهیه عدسی خوشمزه با سیب زمینی + خواص عدس
37436_679.jpg

طرز تهیه عدسی خوشمزه با سیب زمینی + خواص عدس

عدسی

از قدیم عدسی به عنوان صبحانه و یا میان‌وعده‌ استفاده می‌شد. این خوراک که در میان انواع آش و سوپ از محبوبیت خاصی برخوردار است، غذایی بسیار مغذی و کم‌کالری است و در اکثر رژیم‌های غذایی، نوع بدون روغن آن توصیه می‌شود. در گذشته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می‌شده اما امروز ما یکی از واردکننده‌های این ماده غذایی هستیم.

طرز تهیه عدسی بسیار ساده است و در مدت کوتاهی می‌توان آن را آماده کرد. برخی افراد به عدسی گوشت اضافه می‌کنند و برخی گندم؛ اما اصل خوراک عدسی همان‌طور که از اسمش پیداست از عدس تشکیل شده و کمی سیب‌زمینی نگینی و البته پیاز سرخ‌شده نیز دارد.

مواد لازم برای تهیه عدسی:


عدس ۲ پیمانه
پیاز  ۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۱ ق غذاخوری
سیب‌زمینی کوچک ۲ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آب‌لیمو ترش تازه ۲ تا ۳ ق غذاخوری


طرز تهیه عدسی:

  1. برای تهیه عدسی ابتدا؛ سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و درسته به همراه عدس شسته‌شده داخل قابلمه بریزید. (می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و در اواسط پخت عدس به آن اضافه کنید.)
  2. شعله را اول زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید و صبر کنید تا عدس و سیب‌زمینی خوب پخته شوند.
  3. پیازها را رنده کرده و یا ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. 
  4. به پیازهای در حال سرخ‌شدن، زردچوبه و فلفل و رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید.
  5. مقدار کمی آب جوش روی آن‌ها ریخته و درب تابه را ببندید تا پیازها با ادویه‌جات خوب ترکیب‌ شده و غلیظ شوند.
  6. اگر سیب‌زمینی را درسته داخل عدس انداخته‌اید در همین مرحله، آن را از داخل غذا بیرون آورده و با پشت چنگال له کنید و دوباره به قابلمه برگردانید. این‌کار علاوه بر بهترکردن طعم عدسی، باعث لعاب‌دارشدن غذا نیز می‌شود.
  7. پیاز داغ و رب گوجه‌فرنگی سرخ‌شده را نیز به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید عدسی با حرارت کم جا بیفتد.
  8. خوراک عدسی را با آب‌لیموی تازه سرو کنید.


چند نکته درباره تهیه عدسی:

  • همیشه سعی کنید عدس را به صورت بسته‌بندی بخرید. توجه کنید که بسته‌بندی آن چروک و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتی عدس را خیس می‌کنید، عدس‌ها باید ته ظرف باقی بمانند و به سطح آب نیایند. به‌علاوه از خریدن عدس‌های فله‌ای نیز خودداری کنید زیرا امکان دیرپز بودن آن‌ها زیاد است.
  • برای آنکه نفخ عدس گرفته شود، آن را برای ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. البته دقت کنید که این زمان بیشتر نشود زیرا در این‌صورت، عدس بر اثر حرارت دیدن، له شده و پوست آن جدا می‌شود.
  • برای آنکه عدس‌ها سریع‌تر پخته شوند، ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از طلایی‌شدن، عدس‌ها را نیز اضافه کنید و بعد از این مرحله به عدس، آب اضافه کنید. با این کار عدس‌ها سریع‌تر می‌پزند.
  • اگر آب عدسی‌ تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب‌زمینی برای تلطیف مزه آن استفاده کنید.
  • برای خوش‌طعم‌تر شدن خوراک عدسی در انتها به آن مقداری پودر دارچین اضافه کنید.
  • خوراک عدسی غلظت مشخصی دارد. بهتر است نه خیلی رقیق باشد و نه مانند حلیم غلیظ. بلکه مانند آش باید نسبتاً غلیظ باشد.
  • به جای استفاده از سیب‌زمینی، می‌توانید به خوراک عدسی قارچ ورقه‌ای نیز اضافه کرده و یا در کل هر دو مورد را حذف کنید.
  • برای آشنایی با طرز تهیه عدس‌ پلو مجلسی با گوشت، اینجا را ببینید.


عدس، عدس قرمز، عدس ریز، خواص عدس، خوراک عدسی، عدس پلو، طرز تهیه عدسی

خواص عدس

  • عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می‌باشند. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. به عبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می‌باشد.
  • عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می‌کند.
  • عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که هر ۱۰۰ گرم عدس حاوی ۹ گرم پروتئین گیاهی است.
  • عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامینB و مواد معدنی همچون آهن، کلسیم و فسفر است.
  • عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش‌دهنده کلسترول‌ است و خاصیت تنظیم قندخون هم دارد زیرا فیبر بالای آن، از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند.
  • عدس به علت داشتنآهن، برای رفعکم‌خونیو افزایش شیر مادران شیرده مفید است.
  • عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود.
  • برای درمان زخم‌های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید.
  • برای تقویت‌معده و برطرف‌کردن گاز معده، عدس پخته را با سرکه میل کنید.
  • مصرف عدس درسلامتی قلب نقش به‌سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه به علت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از فولات( Folate)و منیزم در آن است.
  • عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قندخون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب، علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. اگر شما مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند که انرژی پایداری را ایجاد می‌کنند.
  • آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست.
  • مصرف عدس مخصوصاً برای خانم‌هایی که درسنین باروری و دوران بارداری‌ هستند و در معرض کمبود آهن قرار دارند، گزینه بسیار مناسبی است. 
  • فراموش نکنید که کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود و برای مادر خوب نیست چون نوزاد بعد از به‌دنیاآمدن از شیر مادر تغذیه می‌کند.
  • عدس را می توان به‌عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی‌های روده نیز موثر است.
  • آرد عدس بوداده تشنگی را قطع می‌کند، معده را نیرو می‌بخشد، صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو می‌نشاند و حرارت را خاموش می‌کند.

مضرات عدس

  • عدس نفاخ، دیرهضم و کاهش‌دهنده میل جنسی است.
  • زیاده‌روی در خوردن عدس سبب غلیظ‌‌شدن خون و کند‌شدن جریان آن در رگ‌ها می‌شود.

گردآوری: گروه آشپزی infdqa

می فایل