اخبار مهم
Home / سلامت / روش‌های درمان افسردگی بدون مصرف دارو
52298_232.jpg

روش‌های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

بیماری‌های روحی به دلیل نداشتن علائمی مثل درد ، دیرتر از بیماری‌های جسمی مورد توجه قرار می‌گیرند. افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی است که ممکن است هر فردی و با هر سنی را درگیر کند. فردی که دچار افسردگی شده باشد احساس ناامیدی شدیدی دارد و امید به زندگی در او بسیار پایین است. برای درمان قطعی افسردگی باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفت. به منظور درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به مشاور یا روانپزشک روش‌های دیگری هم وجود دارد که به روند درمان فرد دچار شده کمک زیادی می‌کنند. در ادام این مقاله با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

افسردگی چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

حس افسردگی به مراتب قوی‌تر و نامطلوب‌تر از دوره‌های کوتاه مدت یأس و ناراحتی است که همه ما گاه و بی‌گاه با آن مواجه می‌شویم. معمولا بسیار طولانی مدت می‌شود و می‌تواند روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد. عوامل مختلفی در بروز افسردگی تاثیرگذار هستند مثل: شرایط زندگی ، اتفاقات ناگوار ، بیماری‌های جسمی ، وراثت ، جنسیت (زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند) و مصرف الکل یا مواد مخدر.

چطور افسردگی را درمان کنیم؟

برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشک یا روانپزشک و مصرف داروهایی در این زمینه کارهای دیگری هم می‌توان در کنار آن‌ها انجام داد. تغییر در رفتار، فعالیت‌های جسمانی، شیوه زندگی و حتی تغییر تفکر و نگرش شما از جمله مهم‌ترین حربه‌های ذاتی است که برای غلبه کردن بر افسردگی در اختیار دارید. افسردگی باعث می‌شود که آنطور که باید و شاید نتوانید از زندگی لذت ببرید، ولی بخش عمده‌ای از درمان آن بر عهده خود شما است، می‌توانید روح و روان خود را برای درمان و رهایی از افسردگی یاری کنید و یا آن را به حال خود تنها بگذارید و وضعیت را بدتر کنید. انجام این نکات می‌توانند در درمان افسردگی بدون استفاده از دارو بسیار مفید باشند:

خودتان را مشغول کنید
همه ما احتیاج داریم خود را به كاری مشغول كنیم. اگر برای حل مشكلات دیگران تلاش كنید كمتر به خودتان می‌اندیشید. افرادی که دچار افسردگی شده‌اند نیازمند یک برنامه برای انجام فعالیت‌های روزانه و در واقع ایجاد یک روزمرگی هستند. یکی از اثرات منفی افسردگی این است که فرد برنامه و ساختار طبیعی زندگی‌اش را از دست می‌دهد و روزها یکی پس از دیگری هدر می‌روند. ایجاد یک برنامه روتین و منظم باعث می‌شود که شما بتوانید به زندگی طبیعی قبلی خود بازگردید.

ورزش کنید
یکی از روش‌هایی که به درمان افسردگی کمک زیادی می‌کند ورزش است. ورزش بر روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارد. ورزش کردن باعث می‌شود ماده شیمیایی به نام اندورفین در بدن شما ترشح شود که ماده شادی‌زا می‌باشد. تمرینات ورزشی همچنین در دراز مدت نیز مزایای زیادی برای افراد افسرده دارند. فعالیت بدنی و ورزش به صورت منظم باعث می‌شود مغز عملکرد بهتری داشته باشد و فرد بیشتر مثبت‌اندیش باشد و افکار منفی را از خود دور کند. حتی چند بار پیاده‌روی در هفته می‌تواند کمک بسیاری به نشاط روحی شما کند.

افسردگی در مردان - داروهای ضد افسردگی - درمان افسردگی مزمن


خوب بخورید

سعی کنید خوب بخورید، وعده غذایی متوازنی داشته باشید. هیچ رژیم غذایی جادویی برای درمان افسردگی وجود ندارد ولی توجه کردن به آنچه که می‌خورید ایده خوبی است. شواهدی وجود دارند که بر اساس آنها غذاهای حاوی اسیدچرب امگا۳ نظیر ماهی سالومون و تون، و همچنین غذاهای حاوی اسیدفولیک نظیر اسفناج و آووکادو و سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌توانند در درمان افسردگی مؤثر باشند.

خودتان و دیگران را ببخشید

گاهی انسان بر اثر ارتكاب گناه دچار افسردگی می‌شود ولی یادتان نرود كه خداوند مهربان و توبه‌پذیر است. شما نیز باید خودتان را ببخشید. خشم نیز احساس سرخوردگی را به همراه دارد و این احساس به افسردگی منجر می‌شود اگر اشتباهات دیگران را ببخشید علاوه بر اینکه کمک زیادی به روند درمان افسردگی خود می‌کنید احساس آرامش خواهید كرد.

هدف داشته باشید

اهداف کوچک تعیین کنید، اهدافی که می‌دانید می‌توانید آنها را انجام دهید و در آن‌ها موفق باشید، برای مثال تمیز کردن اتاقتان و یا آب دادن باغچه و هر کار کوچک دیگر. این کار باعث می‌شود به مرور زمان احساس بهتری در خود پدید آورید و با اضافه کردن اهداف بیشتر به مرور زمان، به زندگی طبیعی خود بازگردید و با این کار به درمان افسردگی خود کمک کنید.

درمان قطعی افسردگی - نشانه های افسردگی - درمان افسردگی شدید

از یاد خدا غافل نشوید
یادتان باشد هیچ كس به اندازه خداوند نسبت به مردم دلسوزی ندارد. هرگز نتایج مثبت دعا خواندن را نادیده نگیرید. دعا خواندن راه بسیار خوبی برای حرف زدن با خداوند است و یكی از بهترین راه‌های ضدافسردگی محسوب می‌شود.

به اندازه کافی بخوابید
خواب کافی و منظم تاثیر زیادی در درمان افسردگی دارد. با قاطعیت می‌توان گفت کم خوابی یکی از عواملی است که می‌تواند روند افسردگی را بدتر کند. در این شرایط بهتر است در روند زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال سعی کنید هر روز صبح سر ساعت معینی از خواب بیدار شوید، در طول روز چرت نزنید تا بتوانید شب راحت‌تر بخواب بروید. هنگام خواب تمام عواملی را که می‌توانند حواس شما را پرت کنند از خود دور کنید، برای مثال حداقل یک ساعت قبل از خواب به سراغ تلویزیون یا کامپیوتر نروید. به مرور زمان با رعایت این نکات متوجه خواهید شد که برنامه خواب شما بهتر شده است.

بخندید
به منظور درمان افسردگی خودتان به تماشای فیلم‌های كمدی و مطالعه كتاب‌های سرگرم‌كننده بپردازید. بهترین كار این است كه به همراه دوستانتان بخندید. خندیدن روی مواد شیمیایی مغز تأثیر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود احساس خوبی پیدا كنید.

افسردگی چیست؟ - علایم افسردگی - تست افسردگی

امیدوار باشید
از دست ندادن روحیه و مبارزه با افکار منفی بخش بزرگی از درمان افسردگی را برعهده دارد، چرا که این بیماری، یک بیماری روحی و روانی است. بخاطر داشته باشید که شما تجربه‌ای را پشت سر می‌گذارید که عده زیادی سپری کرده‌اند. شما به تدریج این دوره را  پشت سر می‌گذارید، گرچه ممکن است باور این موضوع برایتان مشکل باشد اما افسردگی می‌تواند تجربه مفیدی باشد. می‌تواند شما را به شخصی سرسخت‌تر و قوی‌تر تبدیل کند که می‌توانید وضعیت‌ها و روابط افراد را شفاف‌تر ببینید و درک بهتری از روابط بین افراد داشته باشید شما ممکن است قادر به اخذ تصمیمات و تغییرات مهمی در زندگی خود باشید که قبلاً از آن اجتناب می‌کردید.

کارهای جدید را امتحان کنید

وقتی شما افسرده باشید، احساس رخوت و بی‌حوصلگی دارید؛ برای همین بهتر است کارهای جدیدی انجام دهید تا برای خود تنوع ایجاد کنید. برای مثال به موزه بروید. کتابی را که قبلا خوانده‌اید انتخاب کنید و دوباره مطالعه کنید ولی اینبار در پارک و یا فضای آزاد! به کلاس‌های متفاوت بروید و از محیط خانه و تنهایی کمی فاصله بگیرید. هنگامی که خود را در معرض انجام کارهای جدید قرار می‌دهید مواد شیمیایی در مغز شما ترشح می‌شوند. تغییر و افزایش این مواد که دوپامین نام دارند باعث احساس لذت، شادی و یادگیری می‌شود. بنابراین برای تسریع در روند درمان افسردگی دست از تلاش کردن نکشید و سعی کنید هر کاری را که به شما احساس خوبی می‌دهد را انجام دهید.

گردآوری:
مجله اینترنتی infdqa

می فایل