اخبار مهم
Home / سلامت / راه های پیشگیری و درمان افتادگی سینه چیست؟
68240_895.jpg

راه های پیشگیری و درمان افتادگی سینه چیست؟

سینه زن یا همان پستان عضوی متشکل از چربی، بافت همبند و غدد تولید شیر است که وظیفه اصلی آن شیردهی به نوزادان می‌باشد. با توجه با اینکه سینه عضوی عضلانی نیست، نگهداری و مراقبت از آن برای داشتن سینه‌های زیبا امری ضروری است. یکی از ایده‌آل‌های هر زنی در زندگی خود، داشتن سینه‌های خوش فرم و متناسب است؛ اما رسیدن به این خواسته و حفظ آن همیشه آسان و مقدور نیست. چرا که با افزایش سن (معمولا از ۴۰ سالگی به بعد) و کاهش خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی سینه‌ها، افتادگی سینه (breast sagging) به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. اما افزایش سن تنها دلیل این پیشامد نیست و عواملی همچون بارداری، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، سرطان سینه، مشکلات تنفسی، بیماری سل، انجام ورزش‌های سنگین و طاقت فرسا، استفاده از سوتین‌های نامناسب، سیگار، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف نوشیدنی‌های گاز دار، تغذیه نامناسب، یائسگی و… همگی از مواردی هستند که باعث کاهش قابلیت ارتجاعی کلاژن (بافت پیوندی زیر پوست) شده و به افتادن سینه‌های شما منجر خواهند شد.

نکته: در نظر داشته باشید که افتادگی سینه نتیجه شیردهی نیست، بلکه علت واقعی آن افزایش وزنی است که در بارداری برای شما پیش خواهد آمد که نتیجه آن کش آمدن رباط‌های این عضو از بدن می‌باشد. بنابراین برای در امان ماندن از این موضوع لازم است که در بارداری به کنترل وزن خود با توجه به توصیه‌های پزشک خود دقت داشته باشید.

راه های درمان افتادگی سینه

با وجود داروهای داخل بازار همانند کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص روش‌های طبیعی برای درمان این عارضه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که افتادگی پستان‌ها به طور کامل قابل پیشگیری و درمان نیست، ولی مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد می‌تواند در این امر موثر باشد:

انجام ورزش: انجام ورزش‌هایی همانند پرس سینه با دمبل و هالتر، کشش سینه، بالا بردن دست‌ها، پارالل و شنا سوئدی از جمله حرکات تمرینی ساده و در دسترسی هستند که به خانم‌هایی که سینه‌های افتاده دارند کمک می‌کند تا سینه‌های آن‌ها به حالت خوش‌فرمی بازگردند. انجام این حرکات ورزشی و روتین، بافت پستان و عضلات سینه را هدف قرار می‌دهند و با تقویت قوای آن‌ها به سفتی بیشتر سینه کمک خواهند کرد.

آموزش تمرین پوش آپ (push up):

با توجه به اینکه اغلب خانم‌ها به علت ضعف بدنی، انجام تمرین بالا بردن دست‌ها برای آن‌ها سخت می‌باشد، نحوه تمرین پوش آپ با دیوار را به شما آموزش خواهیم داد. برای انجام این کار مقابل دیوار با حدود یک قدم فاصله بایستید. حال دست‌های خود را به سمت جلو و بحالت افقی به سمت دیوار دراز کنید و با کف دستها به دیوار تکیه دهید. به آرامی دستها را از ناحیه ی آرنج خم کرده و صورت را مماس با دیوار قرار دهید و مجدداً به حالت اول برگردید. این تمرین را حداقل ۳۰ بار در هر نوبت انجام دهید و با گذشت زمان و افزایش توان فیزیکی بدنتان تعداد آن را افزایش دهید.

درمان افتادگی سینه با حرکات ورزشی

ماساژ سینه ها: سینه‌های خود را روزانه (حداقل به مدت ۱۵ دقیقه) به سمت بالا ماساژ دهید. برای این‌کار دست‌های خود را با روغن زیتون، بادام یا کنجد چرب کنید و به صورت آرام و یکواخت به ماساژ سینه‌های خود بپردازید. ماساژ سینه‌ها باعث ایجاد گردش خون بیشتری در این عضو از بدن شده و باعث تقویت بافت همبند پستان‌ها و عضلات سینه شده و مانع از افتادگی سینه‌ها گردیده و در بهبود شکل آن‌ها موثر واقع می‌شود.

نوع دیگر از ماساژ سینه ها، ماساژ با یخ می‌باشد. برای این کار یک قالب یخ برداردید و به مدت یک دقیقه روی سینه‌ خود با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. پس از این کار سینه‌های خود را حوله خشک کرده و سوتین مناسب بپوشید. این کار را در فواصل منظم در طول روز انجام دهید. سرمای ناشی از یخ موجب انقباض بافت سینه شده و باعث سفت‌تر و بالاتر دیده شدن سینه‌های شما می‌شود.

استفاده از ماسک مخصوص: یکی دیگر از روش‌های درمانی استفاده از ماسک‌های مخصوص می‌باشد. ماسک‌های سینه می‌توانند به سفت شدن پوست سینه و مناطق اطراف آن کمک کنند. در این میان ماسک خیار و زرده تخم‌ مرغ یکی از ماسک‌های در دسترس می‌باشد که تهیه و استفاده از آن کار آسانی است. برای تهیه این ماسک یک خیار کوچک را درون مخلوط کن پوره کنید و یک زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق خامه یا کره به آن اضافه کنید تا خمیری شود. حال خمیر بدست آمده را بر روی سینه‌های خود مالیده و بعد از نیم ساعت آن را بشوئید. از این ماسک حداقل هفته‌ای یکبار استفاده کنید. خیار دارای خواص خوشرنگ کننده پوست بوده و زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌هایی است که به درمان افتادگی سینه کمک می‌کند.

درمان خانگی افتادگی سینه با ماسک خیار و تخم مرغ

سایر توصیه‌ها برای جلوگیری و درمان افتادگی سینه

  • اگر قصد کاهش وزن دارید از پرداختن به رژیم‌های سخت و طاقت فرسا در مدت کوتاه خودداری کنید. زیرا این کار سریعا باعث افتادن پستان‌های شما می‌شود.
  • به ورزش شنا بپردازید؛ مخصوصا شنای کرال سینه در سفت شدن سینه‌های شما بسیار موثر است.
  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید به خصوص به هنگام گرفتن حمام آفتاب، کلاژن بدن شما از بین می‌رود و باعث شل شدن پوست و به تبع آن سینه‌ شما می‌شود.
  • هرگز بدون سوتین به راه رفتن سریع و دویدن یا خم شدن به رو جلو نپردازید.
  • در طول روز به طور مرتب آب بنوشید به طوری که هیچ موقع احساس تشنگی نکنید؛ چرا که نوشیدن آب باعث سفت ماندن کل پوست بدن شما و طراوت آن می‌شود.
  • به طور کلی برای حفظ سلامت‌تان از مصرف سیگار و دخانیات پرهیز نمائید. با این حال جالب است بدانید، پروتئینی به نام الاستین (elastin) در پوست انسان وجود دارد که وظیفه‌ی آن حفظ حالت کشسانی پوست می‌باشد. استعمال سیگار باعث شکسته شدن و کاهش سطح این پروتئین در پوست بدن شده و به تبع باعث از بین رفتن حالت کشسانی بدن می‌شود.
  • با طرز صحصح نشتن،‌ طرز صحیح راه رفتن آشنا شوید و آن‌را رعایت کنید.
  • استفاده از سوتین مناسب علاوه بر بهبود وضعیت سینه‌های شما، عامل موثری بر پیشگیری از افتادگی سینه های شما می‌باشد. اگر لازم است یک سوتین بالا برنده بپوشید تا بهتر سینه‌هایتان را نگاه دارد. به هنگام پرداختن به ورزش حتما از سوتین ورزشی استفاده کنید.
  • نکته: هنگام خواب حتما سینه بند خود را باز کنید، سینه‌ها نیاز به هوای تازه دارند و همچنین باید به حالت اولیه خود بازگردند.
  • رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید؛ غذاهای سالم حاوی مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، ویتامین، کلسیم، مواد معدنی و کربوهیدرات‌ها مصرف کنید.
  • از غذاهای حاوی کلاژن استفاده کنید: کلاژن نوعی پروتئین است که که در بافت‌های همبند یافت می‌شود. همانگونه که در ابتدای مطلب بیان شد یکی از بخش‌های سینه بافت همبند می‌باشد. کلاژن به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود و باعث حفظ قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. اما همزمان با افزایش سن میزان ساخت این پروتئین رشته‌ای در بدن کم شده و پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین باید از غذاهای حاوی کلاژن به مقدار مناسب استفاده کنید. بعضی‌ از غذا‌های غنی از کلاژن شامل مرغ، گوشت بدون چربی‌ و هر نوع میوه و سبزیجات قرمر رنگ می‌باشد. ویتامین C‌ نیز وقتی‌ پای ساخت کلاژن و ترمیم بافت‌های چربی‌ به میان می‌آید بسیار مهم می‌باشد.
منبع: پارسی ونوس

می فایل