اخبار مهم
Home / سلامت / راه های درمان بی اشتهایی عصبی (درمان خانگی بی اشتهایی)
35469_760.jpg

راه های درمان بی اشتهایی عصبی (درمان خانگی بی اشتهایی)

نکته: برای تشخیص و درمان این بیماری با دکتر خود مشورت نموده و از درمان‌های خانگی صرفا به عنوان درمان کمکی استفاده نمائید.

بی اشتهایی عصبی، معروف به بی اشتهایی، اختلال در خوردن می‌باشد که منجر به کاهش وزن شدید می‌گردد. ویژگی‌های اصلی این اختلال عبارتند از کاهش وزن غیر طبیعی، ترس شدید از اضافه وزن و درک نادرست از وزن بدن فرد. مطابق با اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، بی اشتهایی عمدتا در زنان نوجوان تشخیص داده می‌شود. با این حال این بیماری در کودکان در سن ۷ سالگی و در بزرگسالان در سن ۸۰ سالگی نیز مشاهده می‌شود.



علت بی اشتهایی چیست؟

علت دقیق بی اشتهایی عصبی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اختلال برگرفته از ترکیب محرک‌های احساسی، روانی، اجتماعی و جسمی است و ژنتیک و هورمون منجر به توسعه آن می‌شوند. فشار بیش از حد جامعه در خصوص لاغر و جذاب به نظر رسیدن نیز ممکن است عاملی موثر در بروز این اختلال باشد. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ممکن است با بی اشتهایی مبارزه نمایند. جهت کاهش وزن و حفظ وزن کم، افرادی که دارای بی اشتهایی هستند مواد غذایی با کالری کم می‌خورند، عادات غیر طبیعی غذا خوردن دارند و بیش از حد ورزش می‌کنند. برخی افراد همچنین از مسهل، مدرها (ادرار آورنده) یا داروهای تهوع آور جهت از بین بردن غذایی که خورده‌اند استفاده می‌کنند.


علائم بی اشتهایی چیست؟

برخی علائم بی اشتهایی عبارتند از وزن کم بدن، خستگی، پوست رنگ پریده، شکنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، افسردگی، قاعدگی نامنظم، فشار خون پائین و خروج از فعالیت‌های اجتماعی. اگر این اختلال به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد، از قبیل ضربان نامنظم قلب، عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن، کم خونی، پوکی استخوان و مشکلات کلیوی.

افراد مبتلا به بی اشتهایی معمولا حتی درک نمی‌نمایند که دارای مشکل هستند که همین موضوع درمان را دشوارتر می‌نماید. از این رو درمان شامل درمان روانی می‌باشد و همچنین هدف افزایش اشتهای فرد جهت ایجاد عادات سالم غذا خوردن و احیای وزن طبیعی است. درمان نیاز به کمک افراد متخصص دارد. در همان زمان می‌توانید سبک زندگی را تغییر داده و از درمان های خانگی جهت درمان کمک بگیرید.


راه های درمان بی اشتهایی (درمان خانگی بی اشتهایی عصبی)


بی اشتهایی عصبی چیست؟ - درمان بی اشتهایی - علت بی اشتهایی - درمان بی اشتهایی با سیر

درمان بی اشتهایی و بی اشتهایی عصبی با سیر: یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بی اشتهایی سیر است. سیر به عنوان محرک اشتهای طبیعی وارد عمل می‌شود و به ترشح آنزیم‌های پاک کننده سیستم گوارش کمک می‌کند.

  • ۳ تا ۴ حبه سیر خرد شده را به ۱ فنجان آب اضافه کنید.
  • به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس محلول را از صافی رد کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی سنگ نمک به آن بیافزائید.
  • از این محلول دو بار در روز و برای چند هفته بنوشید.


زنجبیل: زنجبیل ماده غذایی ساده و اثربخش دیگری برای درمان بی اشتهایی می‌باشد. زنجبیل اشتها را تحریک می‌کند؛ بنابراین وعده‌های غذایی خود را فراموش نمی‌کنید. همچنین می‌تواند به صورت اثربخش اعصاب شما را آرام نموده و استرس و اضطراب را کاهش بدهد.

  • ½ قاشق چایخوری زنجبیل ریز خرد شده را برداشته و مقدار سنگ نمک به آن بیافزائید.۳۰ دقیقه قبل از غذا هر روز به مدت دو هفته مصرف نمائید.
  • گزینه دیگر ترکیب ½ قاشق چایخوری تفاله زنجبیل، چند قطره لیمو و مقداری آبغوره و پودر فلفل سیاه است. یکبار در روز با معده خالی به مدت چند هفته از آن بخورید.
  • همچنین روزانه چند فنجان چای زنجبیل بنوشید.


درمان بی اشتهایی عصبی با پرتقال: میوه‌های تازه از قبیل پرتقال به صورت اثربخش با تحریک اشتهای شما بی اشتهایی را درمان می‌نمایند. پرتقال منجر به افزایش سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. پاکسازی سیستم گوارش مهم است، در حالی که بدون آن شما احساس گرسنگی نمی‌کنید. علاوه بر این، بوی نشاط بخش پرتقال و پوست پرتقال منجر به آرامش اعصاب شده و با اضطراب و افسردگی می‌جنگد.

  • مقداری پرتقال خورده یا یک لیوان آب پرتقال چند بار در روز جهت افزایش اشتها بنوشید.
  • برای بهبود خلق و خو، عطر پوست پرتقال را استنشاق کنید.


نعناع: نعناع اشتهاآور طبیعی است، از این رو جهت درمان بی اشتهایی می‌توانید استفاده کنید. طعم عالی، متمایز و عطر جذاب منجر به بهبود اشتها می‌شود. علاوه بر این استرس عاطفی را تسکین می‌دهد.

  • ۲ قاشق چایخوری آب نعناع تازه را هر صبح بنوشید.
  • در روش دیگر چند فنجان چای نعناع را روزانه بنوشید. برای درست نمودن چای، ۲ قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را به یک فنجان آب داغ بیافزائید. به مدت ۱۰ دقیقه خیس نموده، از صافی رد کرده و بنوشید.


ماساژ: مطالعه‌ی چاپ شده سال ۲۰۰۱ در مجله اختلال در غذا خوردن نشان داد که ماساژ درمانی دو بار در هفته علائم بی اشتهایی را کاهش می‌دهد؛ سطوح استرس و اضطراب را پائین‌تر می‌آورد. همچنین سطوح دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. همین موضوع تصویر سالم‌تر و مثبت‌تری از بدن را خلق می‌کند.

زمانی که نوبت به ماساژ می‌رسد، ماساژ درمانی بهترین گزینه است. ماساژ درمانی شامل دستکاری سیستماتیک بافت‌های نرم بدن می‌باشد. این ماساژ را حداقل ۳ یا ۴ بار در هفته توسط فرد آموزش دیده انجام دهید. همچنین می‌توانید بدن خود را با روغن زیتون یا روغن نارگیل قبل از رفتن به رختخواب ماساژ دهید، به خصوص گردن، شانه‌ها، پشت و انتهای پاهای خود را. این موضوع بدن شما را آرام نموده و اضطراب را از بین می‌برد.

بادرنجبویه: دیگر درمان خانگی طبیعی برای بی اشتهایی بادرنجبویه است. این ماده غذایی به عنوان ملین و آرام بخش اعصاب وارد عمل می‌شود و به بهبود اشتها، کاهش اضطراب، کاهش استرس و بهبود خواب کمک می‌نماید.

  • ۱ قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک را به یک فنجان آب داغ بیافزائید و بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس بخورد.
  • یک فنجان از این چای را دو بار در روز به مدت دو هفته بنوشید.

نکته: از این گیاه بیش از حد استفاده نکنید. ممکن است اضطراب را بیشتر نماید.


نکات تکمیلی برای درمان بی اشتهایی عصبی

  • در گروه درمانی به صورت منظم شرکت نمائید.
  • سعی کنید از برنامه غذایی عقب نمانید، حتی اگر برای شما ناراحت کننده باشد.
  • به صبحانه خوردن عادت نمائید، زیرا برای سلامتی ضروری است. سپس در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید.
  • غذای خود را با سوپ سبزیجات آغاز نمائید، زیرا پیش غذای مناسبی هستند. خوردن سالاد میوه یا سبزیجات قبل از هر وعده غذایی درمان موثر دیگری برای بی‌ اشتهایی است.
  • خوردن غذای تند اشتها را تقویت می‌نماید.
  • یک مشت گردو و بادام به صورت روزانه بخورید، زیرا سلامت عاطفی را بهبود می‌بخشند.
  • در صورت نیاز، استفاده از مکمل‌های غذایی وزن بدن را در حالت عادی نگه می‌دارد و عادات سالم غذایی را به وجود می‌آورد. برای این کار ابتدا با دکتر خود مشورت نمائید.
  • در طول روز آب کافی بنوشید اما تنها آب ننوشید.
  • حمایت خانواده و تشویق آن‌ها برای درمان بیمار مهم است.
  • والدین باید به کودکان خود شیوه زندگی سالم و سبک زندگی فعال را آموزش بدهند.
  • والدین همچنین باید تفکر مثبت را به کودکان خود از طریق انتقاد سازنده و تعریف القاء نمایند.
تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی infdqa

می فایل