اخبار مهم
Home / آشپزی / دستور پخت کیک خرما و گردو
12423_677.jpg

دستور پخت کیک خرما و گردو

برای تهیه کیک خرما و گردو بهتر است از شکر قهوه‌ای استفاده شود. در صورت در دسترس نبودن، شکر سفید را جایگزین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید کره ذوب شده را جایگزین روغن مایع در این دستور کنید.

مغز گردو را بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید خرد، آسیاب و یا رنده کنید.

بهتر است از خرمای خشتی برای تهیه این کیک بهره ببرید. در صورتی که از رطب تازه استفاده می‌کنید، باید پوست رطب را جدا کنید. همچنین می‌توانید چیپس خرما را جایگزین خرمای خشتی نمایید.

نکته دیگر در ارتباط با اندازه‌گیری خرما این است که، خرما را باید بدون هسته پیمانه کنید.


مواد لازم جهت تهیه کیک خرما و گردو

آرد

۲ پیمانه

شکر

۱ پیمانه

تخم مرغ

۲ عدد

روغن مایع

۳/۴ پیمانه

شیر

۱ پیمانه

خرما

۱ پیمانه

بکینگ‌پودر

۲ قاشق مرباخوری

دارچین

۱ قاشق مرباخوری

گردو

۱/۲ پیمانه


دستور پخت کیک خرما و گردو

  1. فر را روی درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  2. خرمای بدون هسته را با یک قاشق غذاخوری آب جوش به کمک پشت قاشق نرم کنید.
  3. شکر و روغن را بزنید تا پوک شود.
  4. تخم مرغ را یکی یکی به شکر اضافه کنید و به حدی بزنید که کرم رنگ و یکدست شود.
  5. خرمای نرم شده را به مایه کیک اضافه کنید و ابتدا با لیسک خرما را با مواد ترکیب کنید.
  6. سپس گردو خرد شده و یا آسیاب شده را اضافه کرده و با همزن کمی بزنید تا مواد کاملا ترکیب شوند.
  7. آرد، بکینگ‌پودر و دارچین را الک کنید.
  8. مواد خشک و شیر را به صورت متناوب (در چند مرحله) به مایه تخم مرغی اضافه نمایید و با یکدیگر ترکیب کنید.
  9. کف قالب مربعی ۲۰ در ۲۰ و یا پاوند کیک را با کاغذ روغنی بپوشانید و کمی چرب کنید.
  10. مایه کیک را درون قالب ریخته و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بسته به سایز و درجه حرارت فر در طبقه وسط فر قرار دهید.
  11. کیک را پس از خنک شدن با پودر قند و یا سس شکلات تزیین و سرو نمایید.

خواص میوه ها،خواص خرما،دستور پخت کیک خرما و گردو

از خواص خرما این میوه بهشتی چه می‌دانید؟

  • خرما سرشار از ویتامین‌های A_B_C_E است، همچنین دارای فلزات معدنی مانند: فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم می‌باشد. منیزیم موجود در این میوه خاصیت ضد‌سرطانی داشته و همچنین برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه نیز مفید است.
  • استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه می‌شود، چرا‌که خرما، قند کاهش یافته به دلیل روزه‌داری را جبران می‌کند، همچنین به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است، به تحرک وا می‌دارد.
  • خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایشمی‌دهد و فسفر و منیزیم موجود در آن موجب تقویت حافظه می‌شود.

خواص میوه ها،خواص گردو،دستور پخت کیک خرما و گردو

از خواص گردو چه می‌دانید؟

  • مصرف گردو برای زنان باردار به جهت سطح بالای اسید‌فولیک، ریبوفلاوین و تیامین مناسب است.
  • گردو حاوی منگنز، پتاسیم، روی، کلسیم، آهن، منیزیم، سلنیوم و مس است که نقش بسیار مهمی در افزایش میزان اسپرم و سنتز اسید‌های مختلف (مانند آمینو اسید‌ها و اسید‌های چرب) دارد.
  • اسید‌فولیک موجود در گردو، برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند، بسیار مفید است. همچنین ال_آرژنین موجود در گردو، در نعوظ و حفظ استقامت در مردان نقش به سزایی دارد. گردو حاوی روی و امگا ۳ زیادی است که برای سلامت جنسی مردان، حمایت از قلب و گردش‌خون بسیار موثر است. ال_تیروزین که نوعی اسید‌آمینه موجود در گردو است به تقویت میل جنسی و تولید هورمون‌ها کمک شایانی می‌کند. ویتامین E موجود در گردو موجب حفظ تعادل هورمون‌ها، در مردان و زنان می‌گردد. لذا، در سال‌های اخیر، از گردو به جای ویاگرا استفاده می‌شود.
  • مصرف روزانه گردو موجب بهبود جریان خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین کاهش ۱۰ درصدی کلسترول بد خون این افراد می‌گردد.
  • بیوتین موجود در گردو موجب تقویت مو، بهبود رشد مو و کاهش ریزش مو می‌شود.
  • از آنجایی که گردو حاوی کلسترول کم است، موجب کاهش وزن می‌شود. البته توجه داشته باشید که گردو دارای کالری نسبتا زیادی بوده و در مصرف آن نمی‌بایست زیاده روی شود.
  • از گردو به جای دارو‌های ضد یبوست استفاده کنید زیرا از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.
  •   امگا ۳ موجود در گردو موجب تقویت غشای سلول‌های پوست گشته و با حفظ رطوبت و مواد مغذی و از بین بردن مواد سمی، پوست را درخشان‌تر کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.
  • دانشمندان بر این باورند که آلفا – لینولنیک اسید و اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در گردو موجب کاهش سرعت رشد تومور‌های سرطانی شده و از گسترش سرطان جلوگیری می‌کند.
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی گردو موجب افزایش کارکرد سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر پیری، سرطان و ناراحتی‌های عصبی می‌گردد.
  • مصرف گردو نقش به سزایی در مبارزه با بیماری‌های التهابی مثل آسم، اگزما و روماتیسم مفصلی دارد.
  • گردو سطح کلسترول بد را تنظیم کرده و موجب افزایش کلسترول خوب در بدن می‌شود. مصرف گردو از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر خطرات احتمالی مربوط به قلب جلوگیری می‌کند.
  • براي اينکه در روز از ميزان کافي مواد معدني، ويتامين و پروتئين بهره‌مند شويد، روزانه يک مشت گردو بخوريد.

گروه آشپزی infdqa

می فایل