اخبار مهم
Home / سلامت / خواص نخود فرنگی – کم کالری و مغذی
80930_663.jpg

خواص نخود فرنگی – کم کالری و مغذی

نخود فرنگی از گیاهان مفید و مغذی برای سلامت و رشد است. این گیاه پرخاصیت علیرغم میزان کالری پایین، سرشار از مواد مغذی و مورد نیاز بدن میباشد. خواص نخود فرنگی و فواید درمانی آن شامل خاصیت آنتی اکسیدان، ضد قارچ، ضد سرطان و مقوی است. همچنین یکی از جالبترین خواص نخود فرنگی جلوگیری از بارداری است که دلیل آن خاصیت ضد پروژسترون و اسپرم آن میباشد. در ادامه این مطلب برخی از مهمترین خواص درمانی نخود فرنگی گرد آوری شده است. با ما همراه باشید.


گیاه شناسی نخود فرنگی

نخود فرنگی گیاهی یکساله با ساقه نازک و رونده است. اصل نخود فرنگی از اروپا و آسیای غربی می‌باشد و قدمت این گیاه به ۱۵۰۰ سال قبل از تولد مسیح می‌رسد. میوه این گیاه از نظر شکل شبیه به میوه لوبیا می‌باشد با این تفاوت که غلاف که همانمیوهاست در نخود فرنگی سفت و لیفی و بیشتر از انواع غیر قابل استفاده می‌باشد.


خواص نخود فرنگی (طبیعت و خواص درمانی)

طبع نخود فرنگی سرد و تر میباشد. این ماده غذایی به دلیل سرشار بودن از پروتئین و مواد معدنی و ویتامینهای مورد نیاز بدن برای همه گروههای سنی به ویژه کودکان بسیار پرفایده است. فواید مصرف نخود فرنگی شامل موارد زیر میگرد:

  • نخود فرنگی دارای آهن و فولات میباشد و از همین رو مصرف آن برای رفع کم خونی و برطرف نمودن خستگی مفید میباشد.
  • ویتامین ث موجود در نخود فرنگی باعث شده، مصرف آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و قدرت مقابله با بیماری ها گردد.
  • از خواص نخود فرنگی خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب مباشد که باعث شده این دانه های سبز رنگ در پیشگیری از سرطان بسیار موثر باشند.
  • مصرف نخود فرنگی بسیار مغذی بوده به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک میکند.
  • کمک به کنترل قند و فشار خون از فواید درمانی نخود فرنگی است و مصرف آن برای بیمارن قبی عروقی مفید میباشد.
  • آنتی اکسیدان های موجود در نخـود فرنگی، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش داده و همچنین سموم مضر را از بدن می زداید. بنابراین، یکی از مهمترین فواید مصرف نخود فرنگی جلوگیری از فرایند پیری زودرس سلولها است.
  • نخود فرنگی سرشار از ویتامین های گروه ب بوده، مصرف آن برای رفع افسردگی و بهبود نوسانات خلقی بسیار مفید میباشد.
  • نخود فرنگی سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و در نتیجه به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند. همچنین به دلیل میزان بالای فیبر موجود در آن برای درمان یبوست و کاهش وزن مفید میباشد.
  • مصرف نخود فرنگی به دلیل میزان بالای فولات و سایر مواد غذایی برای مادران باردار و نوزادان تازه متولد شده مفید است.
  • مصرف نخود فرنگی در افزایش رشد موها موثر بوده، باعث حفظ سلامت و درخشندگی موها میگردد.


ارزش غذایی نخود فرنگی

نخود فرنگی سرشار از ویتامین کا، منگنز، ویتامین ث، فیبر غذایی، تیامین یا ویتامین ب۱ و فولات ست. همچنین این دانه مفید و پرخاصیت منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین آ مورد نیاز بدن، تریپتوفان، ویتامین های گروه ب، فسفر، منیزیم، مس، آهن، روی و پتاسیم است.

جدول ارزش غذایی و خواص نخود فرنگی


 مواد و محتویات مقدار در ۱۰۰ گرم 
 انرژی ۸۴ کیلو کالری 
 چربی ۰/۲۲ گرم 
 پروتئین ۵/۳۶ گرم 
 کبوهیدرات ۱۵/۶۴ گرم 
 قند ۵/۹ گرم 
 فیبر ۵/۵ گرم 
 سدیم ۳ میلی رگم 
 پتاسیم ۲۷۱ میلی رگم 
 کلسیم ۲۷ میلی گرم 
 فسفر ۱۱۷ میلی گرم 
 آهن ۱/۵ میلی گرم 
 منیزیم ۳۹ میلی گرم 
 منگنز ۰/۵۲ میلی گرم 
 فولات ۱۷۲ میکروگرم 
 ویتامین آ ۸۰۱ واحد 
 ویتامین کا ۲۶ میکروگرم 

مضرات نخود فرنگی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. برخلاف خواص نخود که باعث تقویت قوای جنسی مردان و افزایش تولید اسپرم میشود، توصیه پزشکان به مردانی که دچار کاهش تعداد اسپرم (کاهش قدرت باروری) هستند، خودداری از زیاده روی در مصرف نخود فرنگی است.
  2. افراد تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی نظر وافارین یا کومادین باید از زیاده روی در مصرف نخود فرنگی و یا مصرف نامنظم آن خودداری کنند.
  3. به دلیل بالا بودن میزان پورین در نخود فرنگی همانند مضراتی که برای نخود ذکر گردید، افراد با افزایش اسید اوریک خون و دارای بیماری نقرس بایستی در مصرف نخود فرنگی احتیاط کنند.

گردآوری: مجله اینترنتی infdqa

می فایل