اخبار مهم
Home / سلامت / بهترین زمان خواب کودکان
19167_103.jpg

بهترین زمان خواب کودکان

همانطور که می‌دانید خواباندن بچه‌ها همیشه کار راحتی نیست. “میشه یه لیوان آب بخورم؟”،”باید برم دستشویی.”، “میشه یه قصه دیگه تعریف کنی؟” و …. از جمله جملاتی هستند که پدرها و مادرها به مراتب می‌شنوند اما بهتر است بدانید که تحقیقات جدید حاکی از آنند؛ که زود خوابیدن -صرف نظر از زمان بیدار شدن- نه تنها برای کودکان، که برای مادران نیز مفید است.

طبق تحقیات موسسه مرداک در ملبورن استرالیا، بهترین زمان خواب برای بچه مدرسه‌ای‌ها ساعت ۸٫۳۰ شب است و منظور از ساعت ۸٫۳۰ این نیست که تازه از این ساعت دستشویی‌رفتن و آب‌خوردن و قصه‌خواندن شروع شود، بلکه این زمانی است که کودک باید به خواب برود. این تحقیقات نشان می‌دهند که کودکانی که شب‌ها زودتر می‌خوابند سالم‌تر از دیگران هستند و مادران این کودکان نیز از سلامت روان بهتری برخوردار هستند. همچنین این تحقیقات بیان‌گر این موضوع هستند که مقدار خواب خیلی مهم نیست، چیزی که مهم است زود خوابیدن است.

اگر این مطالب تا بدین جا شما را قانع نکرده، بد نیست بدانید که تحقیقات مستقلی که در موسسه ملی خواب انجام شده نیز نشان می‌دهند که کودکانی که به مدت یک هفته تمام، شب‌ها دیر هنگام به خواب می‌رفتند، در مدرسه و سر کلاس‌ها با مشکلاتی در یادگیری و توجه به درس روبرو می‌شدند. این آمار در حالی به ثبت رسیده که معلمان این دانش‌آموزان از ساعت خواب آن‌ها بی‌اطلاع بوده‌اند.

آزمایشات و تحقیقات مشابه در این زمینه بسیار زیادند و بعضی از آن‌ها منحصرا بر سلامت و کیفیت زندگی مادران تمرکز دارند. هیچ چیز مهم‌تر از سلامت و رفاه کودکان ما نیست با این‌حال، سلامت و رفاه پدرها و مادرها را نیز نباید نادیده گرفت زیرا زندگی یک جاده دو طرفه است و همانطور که می‌دانید، یک مادر شاد مساوی است با زندگی شاد. این جمله را اینطور نیز می‌توان تقسیر کرد که “مادر شاد = کودک شاد”.

حالتی را در نظر بگیرید که بسیار خسته و بی حوصله هستید. آیا می‌توانید با این حال و احوال وظایف پدر مادری خود را به خوبی به انجام برسانید؟ قطعا خیر. از طرفی، اگر شما روحیه خوب و با انرژی داشته باشید خیلی بهتر می‌توانید از پس کارها بر بیایید و از غر‌زدن نوزادتان گرفته تا تماس‌های بی موقع معلم فرزندتان از مدرسه را بدون دست‌پاچگی و اعصاب خردی کنترل کنید. درست است که نمی‌توان کودک را به زور به رخت‌خواب فرستاد اما فراموش نکنید که همه چیز از همین معادله ساده آغاز می‌شود.

برای مثال، شیردادن به کودک را در نظر بگیرید. همه ما از اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر و تاثیر آن بر سلامت روح و جسم کودک تا حدودی مطلع هستیم. اما شیردادن به کودک همیشه برای مادر، به اندازه فرزند مفید و موثر نیست. به نظر شما کدام یک بهتر است؟ یک مادر شاد و با انرژی که با رویی خوش با شیشه به فرزند خود شیر می‌دهد و یا مادری که با رنجش خاطر و با نگرانی به نوزاد خود شیر می‌دهد؟

در نهایت، اگر می‌خواهید یک پاسخ صریح و روشن درباره زمان خواب کودکان دریافت کنید باید قبول کنید که اگرچه تفاوت ساعت خواب کودکان با والدین در ابتدا سخت به نظر ‌می‌رسد اما حقیقت اینجاست که این کار به نفع همه است. پس خیلی ساده برنامه‌ریزی کنید و کودک خود را بین ساعت ۸٫۳۰ تا ۹ به رخت‌خواب بفرستید.

پس دفعه بعدی که خواستید کودک خود را به زور تا دیروقت بیدار نگه دارید که صبح روز بعد دیرتر از خواب بیدار شود و شما وقت بیشتری برای خوابیدن داشته باشید به یاد این مطلب بیفتید و دست نگه دارید. یا دست کم درباره زود بیدارکردن آن‌ها عذاب وجدان نداشته باشید. زیرا شما نیز مستحق استراحت و تفریح هستید و باید از زندگی خود لذت ببرید.


تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی infdqa

می فایل